Prowadzący: Anna Pakura

Uczestnicy: klasa Vb, VIa

Czas trwania projektu: 2h

Cel główny projektu: propagowanie czytelnictwa poprzez aktywne działanie.

Cele szczegółowe:

– utrwalenie znajomości treści lektury

– rozbudzenie zainteresowań czytelniczych

– wzbogacenie wiedzy ogólnej

– wykorzystanie w praktyce wiadomości z lektury oraz sprawdzenie własnych możliwości w sytuacji analogicznej do przygód bohaterów literackich

– rozwijanie umiejętności wypowiedzi ustnej, prezentacji stroju

– wzmacnianie postaw koleżeństwa i wzajemnej życzliwości.

– integracja wewnątrzszkolna

 Umiejętności – cele operacyjne – uczeń:

 – rozumie teksty i polecenia;

– formułuje wypowiedzi ustne – opis bohatera i stroju, streszczenie fabuły

– rozwija motorykę małą, wykonuje czynności manualne;

– współpracuje w grupie;

– wykorzystuje dostępne materiały w sposób twórczy i bezpieczny dla środowiska;

 – posiada zdolność koncentracji – rozwija skłonność do refleksji oraz myślenia krytycznego i przyczynowo-skutkowego.

Materiały:

Arkusze szarego papieru, zszywacz, zszywki, nożyczki, tekst wybranej lektury, notatki w zeszycie.

Przebieg projektu:

  1. Uczniowie dzielą się na zespoły. Zapoznają się z zadaniem i wspólnie ustalają, kogo i dlaczego zaprezentują.

    Zadanie: wykonaj strój dowolnego bohatera literackiego. Ubranie można wykonać tylko z szarego papieru, przy użyciu nożyczek i zszywacza. Powinno być jak najwierniejszym odzwierciedleniem stroju bohatera literackiego, składać się ze wszystkich istotnych elementów. Można wykonać dodatkowe rekwizyty (np. miecz, łuk, torbę, itd.)

Strój w trakcie tworzenia jest zakładany na wybranego ucznia, który będzie go prezentował.

  • Po wykonaniu zadania uczniowie w zespołach prezentują wykonane stroje, opisując bohatera i uzasadniając poszczególne elementy.
  • Na kolejnej lekcji, po otrzymaniu wydruków zdjęć stroju, uczniowie mogą zredagować opis ubrania pisemnie.

    Ewaluacja projektu:

O efektywności projektu informują:

– rzetelność wykonania zadań i zgodność stroju z opisem literackim bohatera;

– stopień zaangażowania uczniów w działania.

Narzędziem ewaluacji jest obserwacja uczniów w czasie pracy oraz prezentacja ich prac.