Prowadzący: Anna Pakura
Uczestnicy: klasa Vb, VIa
Czas trwania projektu: 2h
Cel główny projektu: propagowanie czytelnictwa poprzez aktywne działanie.
Cele szczegółowe:
– utrwalenie znajomości treści lektury
– rozbudzenie zainteresowań czytelniczych
– wzbogacenie wiedzy ogólnej
– wykorzystanie w praktyce wiadomości z lektury oraz sprawdzenie własnych możliwości w sytuacji analogicznej do przygód bohaterów literackich
– rozwijanie umiejętności wypowiedzi ustnej, prezentacji stroju
– wzmacnianie postaw koleżeństwa i wzajemnej życzliwości.
– integracja wewnątrzszkolna
Umiejętności – cele operacyjne – uczeń:
– rozumie teksty i polecenia;
– formułuje wypowiedzi ustne – opis bohatera i stroju, streszczenie fabuły
– rozwija motorykę małą, wykonuje czynności manualne;
– współpracuje w grupie;
– wykorzystuje dostępne materiały w sposób twórczy i bezpieczny dla środowiska;
– posiada zdolność koncentracji – rozwija skłonność do refleksji oraz myślenia krytycznego i przyczynowo-skutkowego.
Materiały:
Arkusze szarego papieru, zszywacz, zszywki, nożyczki, tekst wybranej lektury, notatki w zeszycie.
Przebieg projektu:
- Uczniowie dzielą się na zespoły. Zapoznają się z zadaniem i wspólnie ustalają, kogo i dlaczego zaprezentują.
Zadanie: wykonaj strój dowolnego bohatera literackiego. Ubranie można wykonać tylko z szarego papieru, przy użyciu nożyczek i zszywacza. Powinno być jak najwierniejszym odzwierciedleniem stroju bohatera literackiego, składać się ze wszystkich istotnych elementów. Można wykonać dodatkowe rekwizyty (np. miecz, łuk, torbę, itd.)
Strój w trakcie tworzenia jest zakładany na wybranego ucznia, który będzie go prezentował.
- Po wykonaniu zadania uczniowie w zespołach prezentują wykonane stroje, opisując bohatera i uzasadniając poszczególne elementy.
- Na kolejnej lekcji, po otrzymaniu wydruków zdjęć stroju, uczniowie mogą zredagować opis ubrania pisemnie.
Ewaluacja projektu:
O efektywności projektu informują:
– rzetelność wykonania zadań i zgodność stroju z opisem literackim bohatera;
– stopień zaangażowania uczniów w działania.
Narzędziem ewaluacji jest obserwacja uczniów w czasie pracy oraz prezentacja ich prac.








