Prowadzący: Anna Pakura

Uczestnicy: klasa Vb

Czas trwania projektu: 4h

Cel główny projektu: propagowanie czytelnictwa poprzez aktywne działanie.

Cele szczegółowe:

– utrwalenie znajomości treści lektury

– rozbudzenie zainteresowań czytelniczych

– wzbogacenie wiedzy ogólnej

– wykorzystanie w praktyce wiadomości z lektury oraz sprawdzenie własnych możliwości w sytuacji analogicznej do przygód bohaterów literackich

– rozwijanie twórczości literackiej i plastycznej

– wzmacnianie postaw koleżeństwa i wzajemnej życzliwości.

– integracja wewnątrzszkolna

Umiejętności – cele operacyjne – uczeń:

 – rozumie teksty i polecenia;

– formułuje wypowiedzi ustne i pisemne;

– rozwija orientację w terenie i organizację przestrzenną;

– współpracuje w grupie;

– wykorzystuje dostępne materiały w sposób twórczy i bezpieczny dla środowiska;

 – posiada zdolność koncentracji – rozwija skłonność do refleksji oraz myślenia krytycznego i przyczynowo-skutkowego.

Przebieg projektu:

  1. Uczniowie dzielą się na zastępy. Każdy zastęp ustala swoją nazwę, którą potrafi uzasadnić.
  2. Kolejne zadania uczniowie otrzymują w formie zaszyfrowanych wiadomości – kluczem do ich odczytania jest metoda opisana w książce S. Szmaglewskiej.

Każda drużyna musi wykonać zadanie, by otrzymać kolejne.

  • Zadania do wykonania:

– narysowanie mapy (planu) terenu szkoły;

– odszyfrowanie tekstu zapisanego alfabetem Morse’a;

– wykonanie proporca zastępu z dostępnych materiałów – tak, by nawiązywał do nazwy grupy;

– zapisanie ciekawostek o okolicy i jej historii, usłyszanych od mieszkańców.

Ewaluacja projektu:

O efektywności projektu informują:

– rzetelność wykonania zadań

– tempo przystąpienia do zadań (im lepiej uczeń zna lekturę, tym bardziej zrozumiałe będzie dla niego polecenie)

– stopień zaangażowania uczniów w działania

Narzędziem ewaluacji jest obserwacja uczniów w czasie pracy oraz prezentacja ich prac.