Prowadzący: Anna Pakura
Uczestnicy: klasa Vb
Czas trwania projektu: 4h
Cel główny projektu: propagowanie czytelnictwa poprzez aktywne działanie.
Cele szczegółowe:
– utrwalenie znajomości treści lektury
– rozbudzenie zainteresowań czytelniczych
– wzbogacenie wiedzy ogólnej
– wykorzystanie w praktyce wiadomości z lektury oraz sprawdzenie własnych możliwości w sytuacji analogicznej do przygód bohaterów literackich
– rozwijanie twórczości literackiej i plastycznej
– wzmacnianie postaw koleżeństwa i wzajemnej życzliwości.
– integracja wewnątrzszkolna
Umiejętności – cele operacyjne – uczeń:
– rozumie teksty i polecenia;
– formułuje wypowiedzi ustne i pisemne;
– rozwija orientację w terenie i organizację przestrzenną;
– współpracuje w grupie;
– wykorzystuje dostępne materiały w sposób twórczy i bezpieczny dla środowiska;
– posiada zdolność koncentracji – rozwija skłonność do refleksji oraz myślenia krytycznego i przyczynowo-skutkowego.
Przebieg projektu:
- Uczniowie dzielą się na zastępy. Każdy zastęp ustala swoją nazwę, którą potrafi uzasadnić.
- Kolejne zadania uczniowie otrzymują w formie zaszyfrowanych wiadomości – kluczem do ich odczytania jest metoda opisana w książce S. Szmaglewskiej.
Każda drużyna musi wykonać zadanie, by otrzymać kolejne.
- Zadania do wykonania:
– narysowanie mapy (planu) terenu szkoły;
– odszyfrowanie tekstu zapisanego alfabetem Morse’a;
– wykonanie proporca zastępu z dostępnych materiałów – tak, by nawiązywał do nazwy grupy;
– zapisanie ciekawostek o okolicy i jej historii, usłyszanych od mieszkańców.
Ewaluacja projektu:
O efektywności projektu informują:
– rzetelność wykonania zadań
– tempo przystąpienia do zadań (im lepiej uczeń zna lekturę, tym bardziej zrozumiałe będzie dla niego polecenie)
– stopień zaangażowania uczniów w działania
Narzędziem ewaluacji jest obserwacja uczniów w czasie pracy oraz prezentacja ich prac.




